måndag 23 april 2007

Vem behöver den korrekta staten

Shit alltså, vad billiga de israeliska apelsinerna är!
12 spänn nånting, små, runda, goda med perfekt skal.
För de genmanipulerade Marockanska tog de knappt 17.
Som om jag tycker att Marockanska staten är så jävla mycket bättre.
Och den Israeliska apelsinbonden, hur mycket blod har han egentligen på sina fingrar?

Rättviseomärkt, tror jag i min iver att jag kan köpbojkotta fram en bättre värld?
Men om jag frågar mig vad Israelerna faktiskt kan göra med det amerikanska inflytandet för att deras apelsinexport går ner har jag inga bra svar.
På nåt omvänt sätt kanske deras autonomi stärks rentav om jag köper israeliskt?
Vin från de ockuperade palestinska områdena saluförs i alla fall på systemet under falsk flagg, har jag hört.
Fast, om israel skulle behöva andas i mellanösterns lunga skulle vi kanske få se en assimilering? På samma sätt som alla varelser präglas av sin kultur.
Om så vore skulle ett avknoppande från US vara enda möjliga vägen mot en fredligare lösning där. Och ett stärkt inhemskt producerande vara av godo.
Men ärligt talat ... jag vet inte.
Lokalproducerat, och rättvisemärkt i all ära.
Apelsinerna var goda, och kostade 12 spänn i stället för 17.
Och jag visste inte om det skulle räcka för mig att låtsas vara världsmedveten när jag ärligt talat inte alls förstod hela grejen med Israel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Några riktigt intressanta detaljer du har written.Aided mig mycket, precis vad jag letade efter: D.