lördag 10 mars 2007

Bouf Bourguignonne 2

I dag gick jag till den iranske slaktaren i Saluhallen.
Upproriskt kände jag mig nödgad att fråga om högrevet.
Det kan ju inte bara slippa undan, att istället för mört (inte mört) det blir studsbollskt.
Det var nog en ko du hade fått, trodde han.
Man ska visst ha tjur. Eller oxe.
Sen sågade han upp en tjock rad ur en stor oxbringa.
Jag kunde inte heller motstå två purpurröda lammfileér och en dansk krämig grönmögelost.
Regnet yrde omkring kullerstenarna på torget utanför.
Vi gick skyndsamt med nerböjda huvuden mot bilen.

Så nu har jag gjort om samma procedur.
Slowfoodskt kokat den där stora biffen med benet på (det skulle va så, sa han).

Morötter, palsternacka, syltlök, persilja, bacon, vitlök, Raimat, oxbringa, salt, peppar, cayenne, tomatpure.

Ibland förvånar mig min envishet.

Inga kommentarer: