torsdag 8 mars 2007

Kvinnodag på Berns

Nä, jag vet inte alltså.
Dagens Industri direktsänder Kvinnor och Makt, från Berns.
Jag ser Agnetha Axen Olin (m) berätta om sin utbrändhet, hon är en fin talare med en trygg röst. Det är kvinnodag, internationell. 8:e mars. I salongen sitter kvinnor, bara kvinnor. Pontus Schultz är moderator. När Axen Olin talat färdigt lommar han fram med huvudet hängande (kanske var kameran dåligt placerad, eller så skämdes han för sammanhanget). Axen Olin säger slutligen det självklara att man måste ta tid till sig själv och att kvinnor KAN göra karriär och ha barn, samtidigt. Men mest säger hon att företagen, i det privata näringslivet antag jag, mycket väl kan erbjuda sina anställda egna tvätterskor som kommer och hämtar medhavd tvättrunk, hon säger att företag mycket väl kan ha en anställd Förskolelärare som kan ta hand om de anställdas friska & sjuka barn, kankse en tandläkare som kommer över (för det hade hon sett i Senaten in The States). Om Förskolelärarens och Tvätterskans och Tandläkarens barn, friska som sjuka, skulle vara där sa hon faktiskt inget om.

Varför sas det så lite om strukturförändringar på arbetsmarknaden som kan möta behoven som alla arbetande familjerförsörjare har?
Ingegerd Wernersson (fd. Lo ordförande?) pratade också - inte på tjusiga Berns men i en studio - om sin utbrändhet. Hon nämnde, tack och lov, för balansens skull, Kommunalarnas behov: heltid och skälig lön! Inga tvätterskor åt tvätterskorna var dock planerade, kan jag rapportera.

Två skilda världar i samma program, toppen och botten, vars förestående förändringar möjligen kommer att förbättra villkoren för alla föräldrar. Men jag vet inte,
... varför blev jag illa berörd?

Var det talet om utbrändheten som förmedlade att utbränd kan du utan dåligt samvete unna dig, om du har arbetat och slitit duktigt i hård karriär? Eller, stängde jag av tv:n för att jag inte tror att alla dessa välmenande kvinnor i en salong ruckar på ordningarna så länge politiken att stärka kärnfamiljs-idealen firar triumf efter triumf?

Inga kommentarer: