måndag 5 mars 2007

Radio Days

De är som smöret i wienerbröden.
Dagarna med P1 och pyssel.
Vid tvåsnåret pratade en kvinnlig statsvetare som jag inte kommer ihåg namnet på
om kampen för Frihet och Demokrati.
Jag plockade disken ur maskinen, lyssnade, och såg hur barnen utanför fönstret kom studsande på hemväg från skolan.
Statsvetaren sa att västerlandests demokratiska värden var hotade av Politisk Islam.
Hon trasslade sig inte i några tvekande om eller men. Inga kulturanalyser, inga religiösa bryderier.
Statsevetare kanske är just så krasst systematiska? tänkte jag.

Liknande sas av fransk intellektuell man på Västra Stranden i Paris nyss.
Vilket går att läsa på Expressens kultursida:
http://http://www.expressen.se/kultur/1.553983
Det som sedan kunde ha blivit ett herrans liv blev ett ganska svalt bifall av ingenting i de svenska tidningar som jag läst. Istället drog nån upp linjer från historien som visade hur kampen för Mänskliga Rättigheter har blivit en damagoigisk rörelse vars självpåtagna fredsuppdrag skipat lika mycket förtryck som kolonialismen under upplysningseran. Där pendlar debatten in i limbo. Eftersom båda sidor lika gärna använder samma Voltaire citat.

Jag undrar om bristen på kraft i debatten mestadels grundar sig i en känsla av att man skiter i att en stor del av våra medborgare inte alls insuper den självklara rätt till integritet och självbestämmande som andra omfattas av.

Jag undrar om man skjuter upp debatten tills problemen blivit mer tydliga också här i landet?
Tills dess låter man Landskrona sköta sig själva. Tills dess låter man SD fånga misstron med sin farliga historielöshet och sitt människoförakt. Och alla dessa kvinnor som, enligt en annan kvinnlig antropolog, många gånger lever mer förtryckta i den diaspora i Europa som inte reformerats så som traditionerna gjorts i deras forna hemländer.

Min radio är köpt på Rusta. Den ser ut som om den tillverkades på femtiotalet. Mahognyimitation är klistrad runt skalet. Rund och liten med silverfärgade skruvknappar står den intill spisen. Ibland sprakar den irriterande när jag kommer för nära. Men oftast ger den lilla ynkliga 100 kronors apparaten världen rätt in i matlagningen och långkoken får sin alldeles extra kryddning. Jag vet knappt nåt som kan vara bättre ...

Inga kommentarer: