lördag 3 mars 2007

Oväntat besök

Hjälp! Det kommer någon.
Dammsugaren! ... plock och damm och överallt prylar papper rester gammal mat..
I går stod jag en stund och tittade på diskbänken, slängde även ett getöga bortåt köksbordet till.
Belamrat med smått av allehanda slag syntes det mig så ovärdigt.
Smulor. Ett skal till en Physalis. En galge på golvet under stolen. Några pennor här och där. Rester från den hastigt ihopsvepta fiskgrytan som jag kom på att jag måste äta innan jag skulle iväg. Odiskade kastruller.

Skuldkänslorna rättade sig till sin normalnivå.
Stressen och nackmuskelspänningen kändes bekväma igen.
Och värdelöshetssyndromet ropade slagord därinne.
Jag skulle inte få för mig att häva mig ur min stigmatisering.
Så bekant. Så tryggt. Kan omöjligt tänka mig det heltvättade nyllets känsla av att presentera sig i perfektion.

Och nu kommer hon snart. Kan hinna ett häftigt lyft.
Jepp.

Inga kommentarer: