tisdag 20 mars 2007

Oh Doctor!

Jag vände mig trots allt tvekande om när handen tryckte ner dörrhandtaget.
Då vände jag mig om och frågade hur det skulle vara med kosten.
Han hade just suttit nersjunken i stolen med sin egen blekfeta lekamen och rullat tummarna mot armstödens manchesterfyllning och sagt att jag nog var för fet.
Nu förebrådde han mig att jag väl visste att färdiglagat och snabbmat innehöll för mycket salt.
Jag sa först ingenting. Sen försvarade jag mig lite lamt och sa att jag väl inte åt färdiglagat.

Doktor Nordström med uppknäppt vit rock under vilken hans tvättade jeans hölls upp av ett brunt brett åttiotalsbälte förvissade mig med all önskvärd tydlighet om sin leisure-style. Översitteristylisten utgick sedan utan åthävan från att jag var en white-trash slas. Som ensamstående mamma har man ju varit med om det förr. Kategoriseringen. Epidemiolog-generalisten säger att javisst: genomsnitts trashen äter skräp, dricker sjukhussprit, losar omkring i sin förort, blir fet och drar på sig onödigt högt blodtryck. Och varför ska en som Doktor Nordström behöva bry sig om det?

Du är för fet tjejen. Det är därför.
Jag gissar att ditt BMI ligger på VIIX.
Det är för mycket.
Du ska vägas.
Punkt. Slut.
"Gå till labbet. Du vet väl var labbet ligger?"

Jag sa inte hej och tack när jag gick. Jag tittade inte heller på honom när jag mötte honom i korridoren efter det att den vänliga och varma sköterskan som tog sjuttioelva blodrör tröstande sagt att han var ny (och arrogant). Den lilla lilla människans alldeles tandlösa försvar mot en makthungrig patron utan vidare kunskaper varken i sin profession eller i sitt bemötande. Jag frågade inte vad som stödde hans slutsatser att 7-8 kilo för mycket på en 37 årig kvinna som tränar aktivt, äter välbalanserad kost, inte röker, inte super, inte har högt blodtryck i släkten ändå ska ha ett velodromhögt tryck. Jag frågade inte heller om han hade några andra intressanta och troliga teorier om detta mitt tillstånd. Jag tillät honom kränka mig och pissa på min självuppfattning. Piskan ven dessutom i den dubbla bestraffningen när jag hatade mig själv sen för att jag inte protesterat.

Läkare må vara ett av de sämsta yrkena man kan ha. Man riskerar ju kraftigt att bara få möta sjuka, äckliga, svårt nergådda personer ur de lägre klasserna. Nä, helst vill man väl bli kirurg, sista stadiet kirurg, det där patient X (är det en människa?) rullas in desificerad, sövd och övertäckt av grönt.
En sån felsatsning! Så många A-barn på en och samma plats som den Läkarlinjen utgör som valt så fel! Det är bara vårdcentraler, vårdcentaler, vårdcentaler ... fulla av gamla, snoriga, pöbel och pack ... och Invandrare. Vårdcentraler där det sitter vulgära hypokondriker i stolarna mittemot dessa felsatsande Läkare som av sin dagliga utsikt av fula och tröstlösa ansikten bara vill vända sig om och hulka fram en uppstötning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte varför, men när jag själv kurvar nacken neråt och inte bemöter en idiot, så inbillar jag mig att jag gör det för att jag vägrar sänka mig till idiotens nivå. Därför höjer jag huvudet när idioten inte längre finns i närheten och tänker - stackars sate, att va så dum och behöva hävda sig så jävla mycket för att orka med sig själv.
Gå till en annan läkare omedelbums!! En som har självförtroende nog att behandla andra som medmänniskor!
Va, förbannade pissläkare, inte fan hjälpte han dig att sänka blodtrycket i alla fall, det är ju ett som är säkert.

Mikael sa...

Har aldrig råkat ut för en sådan läkare, men väl andra "auktoritära" personer som suttit på mer makt än vad som varit hälsosamt för dem själva och människorna i deras omgivning...

Kategorisering av sin person har man ju varit med om ett par gånger här i livet trots att jag inte hunnit fylla så särskilt många år ännu...

Ibland kan man dock låta det pysa ut lite ilska genom att skriva mail till myndigheter och andra som bara "dryper" av dräpande sarkasm, elakt, men så oerhört skönt ibland!

Anonym sa...

Alternativ tryckutjämning: Be om en bazooka från polisens återvinningscentral och avfyra mot valfri vårdinrättning som kränkt minst en person. Det går nog också bra att spara på en slemloska som hostas upp i knät på den gode doktorn så fort han spårar ur. Förutsatt att det är tillåtet att hosta...???

Men du! Du MÅSTE se till att komma till en riktig läkare inte något vårdcentralflum!

Vandrar allt längre in i bloggskogen. Igår blev jag irriterad och ville kommentera några dumma kommentarer i Marcus Birros blogg. Lät dock bli, antar att man bryter någon regel ifall man stökar till på någon annans dukade bord.

/Staffan

Mrs S sa...

Lollo:
Nä, ärligt talat ... har vi inte fått lite nog nu av böjda nackar, eller ... Bara det att man i den sjukes position är så "svag". Utgångsläget är så förbannat underordnat, ändå, liksom ...

Mikael:
Jag slipar på ett kort och koncist Vykort till vederbörande.

Staffan:
Uppenbart har jag besökt polisens återvinningscentral för sällan ... hehe ... det kommer bli inbördeskrig, perforerade myndighetsbyggnader överallt ... Gör det Dig till rebellledare då?