lördag 3 mars 2007

Masker

Ansikten fascinerar.
Fillippa R's till exempel ... så stort och öppet leende.
Det går inte alldeles enkelt att kategorisera henne som en försmädlig moderat.
Det är därför hon blivit min fix.

Likadant är det med den där bilden på en elegant Anna Nicole Smith.
Den där hon ser stiligt stram och allvarlig ut, sval till och med, och som Kevin Costner sa efter hennes död: like a true beuty.
Den bilden kan jag stirra på, den avviker ju så radikalt mot övriga bilder där alltid ett stort leende blottade den övre tandraden.
Ja, jag kan till och med komma på mig med att fråga vad den berättar. Som om skillnaden mellan subjekt och objekt gör sig tydlig just där.
Inte för att jag har någon vetenskapligt hållbar empiri men jag tror att AB relativt konsekvent publicerat den bilden i artiklar och reportage, när Expressen valt en annan där hon ser alldeles förlorad ut, mullig, klädd i en djupblå klänning och med ett lockigt 50-tals-hollywoodhår. Ett säkert ställningstagande i de bildvalen: för människor, eller emot dom. Det finns en skiljelinje där, mellan folk och folk: antingen är de för eller mot.
-Håll er till dom som är för!













Inga kommentarer: